14 - Tankvaart (Buitenlandse eigenaren, Nederlandse vlag)

Nederlandse koopvaardijschepen in beeld 14
 

Het eerste deel van ‘Tankvaart' (Nederlandse koopvaardijschepen in beeld, deel 4) beperkte zich tot de GHV-tankers van de Koninklijke/Shell groep en Nederlandse rederijen met uitsluitend tankers in de intercontinentale ‘deep sea' tankvaart. Dit deel richt zich op buitenlandse reders met tankers onder Nederlandse vlag. In de loop der jaren heeft de Nederlandse en Nederlands Antilliaanse vlag veelvuldig gewapperd van schepen, eigendom van buitenlandse ondernemingen. Ook heden ten dage biedt een vestiging in Nederland of op Curacao nog voor menig, vooral Duitse, Scandinavische, Italiaanse en sinds een paar jaar ook Turkse reder blijkbaar zodanige (onder meer fiscale) voordelen, dat een belangrijk deel van onze koopvaardijvloot feitelijk in buitenlandse handen is.


Tot de eerste ondernemingen die het belang inzagen van het hebben van buitenlandse vestigingen behoorden de grote Amerikaanse olieconcerns, Standard Oil (Esso), Caltex, Cities Service en Gulf Oil. Ook Scandinavische reders - als eerste Norness -, de Belgische Petrofina en zelfs de Iraanse staatsoliemaatschappij brachten tankers onder Nederlandse vlag, waarbij het management werd gevoerd door firma's als Vereenigd Cargadoorskantoor, Vinke en Van Ommeren.

Momenteel varen onder andere de Duitse reders Sloman-Neptun, Essberger en Jaegers (Chemgas), de Zweedse reders Tarbit, Thun, Ahlmark en Broström en de Italiaanse De Poli met tankers onder de driekleur. Na het uitvlaggen van de vloot van Jo Tankers (Odfjell) is het accent vooral komen te liggen op chemicaliën-, producten-, bitumen- en gastankers in de categorie tot circa 8.000 ton draagvermogen, met name actief in de Europese wateren. De grote oliemaatschappijen exploiteren al vele jaren uitsluitend tankers onder goedkope vlaggen.


Opgenomen zijn schepen van Esso, Stanvac, Caltex/Chevron, Mafina, Norness, Nedgulf, Alesio, Odfjell, Essberger, Tarbit, Broström, Thun en vele andere.

In een latere uitgave zullen Nederlandse rederijen, voornamelijk actief in de ‘short sea' tankvaart in beeld komen, zoals Anthony Veder, Gebr. Broere, De Haas/Nedlloyd Bulkchem, Clearwater, Rederij Theodora (Tebu/Furness) en Verenigde Tankkustvaart.


Boek informatie

ISBN: 9789060133385
Afmeting: 21,5 x 24 cm
Uitvoering: gebonden
Omvang: 204 pagina's
Auteur: D. Gorter
Prijs: € 24,90
bestellen
16 - Nedlloyd

16 - Nedlloyd

ISBN: 9789060138922
Uitvoering: gebonden volledig...
Omvang: 372 pagina's
Auteur: Dick Gorter
Prijs: € 29,90
15 - Seatrade deel 2

15 - Seatrade deel 2

ISBN: 9789060133866
Uitvoering: gebonden
Omvang: 360 pagina's
Auteur: Dick Gorter
Prijs: € 29,90
13 - Seatrade

13 - Seatrade

ISBN: 9789060133316
Uitvoering: ingebonden
Omvang: 252 pagina's
Auteur: D. Gorter
Prijs: € 24,90
12 - VNS

12 - VNS

ISBN: 9789060133552
Uitvoering: gebonden
Omvang: 168 pagina's
Auteur: D. Gorter
Prijs: € 24,90
11 - Kleine Handelsvaart (3)

11 - Kleine...

ISBN: 9789060133545
Uitvoering: gebonden
Omvang: 120 pagina's
Auteur: D. Gorter
Prijs: € 19,90
10 - Wilde Vaart (2)

10 - Wilde Vaart (2)

ISBN: 9789060133187
Uitvoering: gebonden
Omvang: 120 pagina's
Auteur: D. Gorter
Prijs: € 19,90
9 - Lijnvaart (3)

9 - Lijnvaart (3)

ISBN: 9789060133170
Uitvoering: gebonden
Omvang: 120 pagina's
Auteur: D. Gorter
Prijs: € 19,90
8 - Kleine Handelsvaart (2)

8 - Kleine...

ISBN: 9789060133132
Uitvoering: gebonden
Omvang: 120 pagina's
Auteur: D. Gorter
Prijs: € 19,90
7 - Koelvaart

7 - Koelvaart

ISBN: 9789060133125
Uitvoering: gebonden
Omvang: 120 pagina's
Auteur: D. Gorter
Prijs: € 19,90
6 - Lijnvaart (2)

6 - Lijnvaart (2)

ISBN: 9789060132944
Uitvoering: gebonden
Omvang: 120 pagina's
Auteur: D. Gorter
Prijs: € 19,90