HOGRA – een stoere vrachtwagen uit Ravenstein

 29,90

De N.V. HOGRA Automobielfabriek werd in 1954 opgericht door Antonie Willem van Hoek. Het bedrijf werd gefinancierd door zijn zakenpartner mevrouw Gravelaar. De naam HOGRA is een samentrekking van de achternamen van de heer van HOek en mevrouw GRAvelaar. De fabriek werd gestart in het najaar van 1954 in de voormalige coรถperatieve stoomzuivelfabriek in Ravenstein, […]

SKU: 9789059612358
Category:

Beschrijving

De N.V. HOGRA Automobielfabriek werd in 1954 opgericht door Antonie Willem van Hoek. Het bedrijf werd gefinancierd door zijn zakenpartner mevrouw Gravelaar. De naam HOGRA is een samentrekking van de achternamen van de heer van HOek en mevrouw GRAvelaar.
De fabriek werd gestart in het najaar van 1954 in de voormalige coรถperatieve stoomzuivelfabriek in Ravenstein, een vestingstadje aan de Maas in Noord-Brabant. W.A. van Hoek was een ervaren autotechnicus, die kon bogen op een 20-jaar lange ervaring bij de N.V. Motorkracht, de toenmalige importeur van Magirus-Deutz bedrijfsauto’s. Het was al langer de wens van de heer van Hoek om een eigen vrachtwagenfabriek op te zetten. Dit betekende dat, om een kans van slagen te hebben op de Nederlandse markt, er een betrouwbaar chassis moest worden ontworpen dat aan alle eisen van de Nederlandse transportondernemers diende te voldoen.
Er werd een basismodel in twee wielbasis ontworpen in torpedo-front uitvoering. Er werd besloten om zoveel mogelijk componenten, zoals chassis, motor, versnellingsbak, assen, motorkap en spatborden bij derden in te kopen en vervolgens tot volwaardige vrachtwagens te assembleren. De serieproductie van HOGRA chassis kwam aan het einde van 1955, na de opening van de nieuwe bedrijfshal, langzaam op gang. Oorspronkelijk werden de HOGRA’s uitgerust met Perkins dieselmotoren, maar vanaf 1957 kon men ook voor de wat krachtiger Steyr dieselmotoren kiezen. Eind 1956 werd een drie-assig vrachtwagenchassis aan het leveringsprogramma toegevoegd en begin 1957 een trekkerchassis. Een jaar later kwam er ook een 4×4 chassis beschikbaar, dat uitermate geschikt was voor de opbouw van een kipper.

Ondanks alle inspanningen kwam de jaarlijkse productie zelden boven de 100 stuks uit. Aan het einde van de jaren ’50 werden frontstuurmodellen steeds populairder, maar vermoedelijk had HOGRA niet de financiรซle middelen om een compleet nieuw frontstuur model te ontwikkelen. Bovendien geloofde directeur van Hoek heilig in het vrachtwagen met een neus concept. Daarnaast waren de aangeboden motoren niet krachtig en betrouwbaar genoeg. In 1961 viel helaas het doek voor deze kleine Nederlandse vrachtwagenfabrikant. Er zijn tussen 1954 en 1961 slechts 300 HOGRA vrachtwagen- en trekkerchassis gebouwd.

Met ruim 250 illustraties, de beschrijving van de geschiedenis van Hogra en een fotografisch overzicht gegeven per provincie, schaalmodellen, specificaties en technische gegevens, bouwtekeningen en advertenties en een overzicht van de bekende voertuigen geeft dit boek een compleet beeld van het merk Hogra.

Extra informatie

ISBN

9789059612358

formaat

21 x 29,7 cm gebonden harde kaft

omvang

128 pagina's

auteur

Wobbe Reitsma